BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Visa pasaulio patirtis garsiai pasakoja savo istoriją. Jos esmė glūdi kultūros formavimesi ir brendime. Pasaulis stengiasi išplėsti akiratį į daugybę kultūrą formuojančių veiksnių ir parodyti mums, kad mes esame naujieji kultūros reformatoriai. Yra aibė žinomų ir nežinomų kelių paversti pasaulį nors truputį panašiu į kiekvieną iš mūsų, bet tam visų pirma mums reikia puikiai suprasti save ir išmokti teisingai perduoti kitiems savo vidinius kodus.
Šį straipsnį noriu skirti jau 40 metų populiariai subkultūrai, kuri traukia tiek jaunimą, tiek vyresnius žmones. Tai hip-hop’as. Hip-hop’as ir jo pilnavertiškos sudedamosios dalys: repas, „beatbox“ (ritmo ir instrumentų garsų atkartojimas burna), graffiti – tai susiformavę savarankiški veiksniai, kuriantys dabartinę kultūrą. Daugelis šiandienos jaunimo atstovų pasirenka hip-hop’ą kaip saviraiškos priemonę, atranda jame tobulą savito stiliaus išraiškos formulę.

Hip-hop’o pradžia

Hip-hop’o judėjimas prasidėjo dar 70-aisiais metais ir būtent šis dešimtmetis pasižymėjo ryškiausiais atradimais šioje subkultūroje. Hip-hop’o istorijos pradžia užsimezgė 1969 metais Pietų Bronkse, Niujorke ir praktiškai yra neatsiejama nuo repo. Viskas prasidėjo nuo atvykimo iš Jamaikos, dabar legendinio didžėjaus, Kool Herco į Bronksą. Jis atvežė su savimi savitą ir naują gatvės vakarėlių stilių ir atmosferą. 1973 metais Kool DJ Hercas pirmasis pradėjo DJ darbą. Jis meistriškai miksavo disko, fank ir regio stiliaus įrašus, vietoj to, kad leistų pilnus muzikinius kūrinėlius. Jo vakarėliuose susirenkantis jaunimas puikiai perėmė grojamos muzikos ritmą ir ėmė šokti breakdance‘a, iš kurio atsirado pirmasis hip-hop’o pavadinimas – „b-boys“. Kool DJ Hercas pradėjo naują jaunimo slaptų vakarėlių erą. Jaunimas rinkosi apleistuose namuose prie graffiti apipaišytų sienų ir šoko hip-hop’o šokį, breiką, pagal pamėgtų didžėjų kūrinių ritmą. Žodis „hip-hop“ atsirado 1974 metais DJ Afrika Bambaataa dėka ir reiškia muzikos ritmą. Didžiausias hip-hop’o iškilimas susijęs su repo atsiradimu.

Repas – skaitymas pagal muzikos ritmą. Repo hip-hop’as klasifikuojamas į 3 rūšis: 1. „greitasis“ repas (vienas reperis kalbasi su kitu reperiu), 2. „gyvenimiškas“ repas (dažnai skaitomas su keiksmažodžiais), 3. „komercinis“ repas (hip-hop’as ir šokio repas). Hip-hop’o esmė – žodžiai ir muzikos ritmas. Vienas ar keli vokalistai pasakoja istoriją, o didžėjus parūpina ritmą, dažniausias ir populiariausias yra skretčio technikos panaudojimas. Tai greitas grojančios plokštelės judinimas pirmyn, atgal.

Muzika mažina agresiją

Repo skaitomas tekstas pasakoja apie realias vargiųjų kvartalų problemas (Amerikoje - juodaodžių) ir pradžioje buvo dviejų MC (vokalistų) varžybų centre. Vokalistai pakaitomis keitėsi savo tekstais, stengėsi kuo geriau improvizuoti, išsilaikydami griežtų taisyklių ribose, kol vienas pralaimėdavo. Tuo metu repo tikslas buvo kuo stipriau įžeisti savo varžovą.

Vakarėliai vis dažniau vyko gryname ore, parkuose arba sporto aikštelėse, kur tarpusavy „grūmėsi“ didžėjai ir rengė varžybas breiko meistrai. Kaip pasirodė, iš to buvo didelė nauda: sumažėjo bendras gatvių grupių agresyvumas, krito narkomanijos ir alkoholizmo lygis Breiko šokis savo aktyvumu reikalavo stipraus fizinio pasirengimo ir sveiko gyvenimo būdo.

70-aisiais metasis jau minėtas DJ Afrika Bambaataa įsteigė pusiau religinę organizaciją „Zulu Nations“- tai repo idealogijos pradžia. Buvo 15 pagrindinių principų, kuriais vadovavosi ši idealogija, bet vienas principas skandavo geriau už visus kitus: „ Mes už žinias, protą, supratimą, laisvę, lygybę, taiką, meilę, pagarbą, triūsą, linksmybes, mokslą, gyvenimą, tiesą ir už vienintelį visiems Dievą“. „Zulu Nations“ uždavinys buvo breiko, repo, graffiti ir kitų afrikietiškų menų išaukštinimas, atriboti jaunimą nuo agresijos, nusikalstamumo ir kokaino bei ugdyti jaunimo sąmonėje nacionalinį išdidumą .

Dvi hip – hop‘o mokyklos

Pirmaisiais hip-hop’o vyravimo metais, ši muzika nebuvo masiškai platinama. Tai buvo didžėjaus ir plokštelės, su kuria jis dirbo, natūrali sintezė, maloni improvizacija. Kiek vėliau visgi muzikos industrija pastebėjo hip-hop’ą ir pripažino jį kaip savarankišką ir įdomų muzikos fiksavimo stilių. Pirmoji hip-hop’o plokštelė atsirado 1979 metais, kada grupė „Fatback“ kartu su reperiu King Tim III išleido singlą „Personality Jock“. Savaitę vėliau visi išgirdo „Sugarhill Gang“ įrašą „Rapper‘s Delight“, kuris atnešė grupei netikėtai greitą populiarumą, o baltaodžių masės pirmą kartą išgirdo terminą „hip-hop’as“. Po „Rapper‘s Delight“ tapo aišku, kad hip-hop’as gali uždirbti daug pinigų, tai puiki prekė, kurią galima ir reikia pardavinėti. 80-ųjų metų pabaigoje hip-hop’as susiskaldė į dvi mokyklas: senąją (old school) ir naująją (new school).

Šokiruojančios mirtys

Po kelerių metų prasidėjo gangsta – repo istorija. Hip-hop’ą apėmė agresijos banga, kuri pagrinde siejama su „Public Enemy“ radikalais. Dainų tekstai demonstravo amoralumą ir blogį. Turbūt geriausiai visą susiklosčiusią situaciją iliustruotų tragiškai pasibaigusi dviejų grupuočių „2pac“ ir „The Notorious B.I.G.“ konfrontacija. Šių dviejų reperių mirtis pagaliau sukrėtė jaunimą ir pastūmė užbaigti karą. Gangsta – repo tema ėmė gesti, išlikdama jau be kraujo ir žiaurumo.

Nuo 90-ųjų metų hip-hop’as ėmė sparčiai integruotis į pasaulio gyvenimą. Dabar šio stiliaus elementai ir charakteris naudojami teatre, kitų muzikos stilių koncertuose, juos pripažino pasaulis, o to siekė visi hip-hop’o istorijos kūrėjai.

Hip-hop’o APRANGOS stilius

Hip-hop’as, kaip ir kiekviena subkultūra, turi visiems atpažįstamą rengimosi būdą, kuris visapusiškai patvirtina žmonių vidines motyvacijas, pasaulėžiūrą ir gyvenimo stilių. „Old school“ („senosios mokyklos“) laikotarpyje kiekvienas save gerbiantis hip-hop’eris būtinai vilkėjo: „Adidas“ sportinį kostiumą ir sportbačius, „Puma“ sportbačius su lipdukais, „Kangol“ kepurę ir storiausias aukso grandines bei papuošalus. Nuo to laiko įprasta laikyti hip-hop’o aprangą prašmatnią ir daug kainuojančią. Hip-hop’o mada nuolat atsinaujina ir patvirtina gerą skonį, bet taip pat išreiškia pomėgį detalėms. Iki šiol išliko nevaržoma meilė prabangiems brangakmenių ir aukso papuošalams, ryškiems aksesuarams. Bene labiausiai krinta į akis platesni nei įprasta, patogūs, patrauklūs, sluoksniuojami, dažniausiai sportinio stiliaus drabužiai. Tokio stiliaus prototipas buvo kalėjimo uniforma, pritaikyta įvairių dydžių ir ūgių žmonėms. Taigi šį sezoną gatvės jaunimui siūlomas ryškus ir platus hip-hop’o drabužių pasirinkimas. Svarbu maištingai derinti didelius, laisvus rūbų dydžius, juos sluoksniuoti, drąsiai eksperimentuoti su spalvomis ir žaisti užrašais.

Natūralios spalvos ir daug detalių

Hip-hop’o drabužių pasiūla išties plati. Kalbėdami apie tai, kad šioje subkultūroje vyrauja plačių ir per didelių rūbų tendencija, svarbu paminėti, kad rūbų dydį kiekvienas pasirenka pats. Tai gali būti šiek tiek didesni rūbai, bet pabrėžiantys, o ne slepiantys kūno patrauklumą. Marškinėliai laisvi, be rankovių ar su jomis, papuošti hip-hop’o slengo užrašais, grupių pavadinimais bei simboliais. Virš marškinėlių dažniausiai vilkimas džemperis „hoodies“. Madingos ir žiemos sezonu aktualios pūstos didelės striukės. Viršutinis drabužis būtinai turi būti su gaubtuvu. Kalbant apie spalvas, vyrauja natūralūs atspalviai, gelsva, chaki, žalia bei tamsiai mėlyna spalvos. Pereinant prie kelnių, jų forma išties plati ir paryškinama stipriai pažeminta liemens linija tam, kad dar matytųsi apatiniai. Kelnės, dažniausiai džinsai, galimos įvairių ilgių, nusmukusios ir siekiančios žemę bei platūs, žemiau kelių šortai.

Svarbų vaidmenį hip-hop’o madoje turi sportinis kostiumas. Šio rūbo pasirinkimui ypatingai svarbi firma, t.y. „Adidas“, „Puma“, „Nike“ ir taip toliau.

Hip-hop’o mados svarbiais ir ryškiais papildais yra avalynė bei kepurės. Avalynę galima rinktis skirtingai, vieni labiau mėgsta stilizuotą pagal darbininkų batus avalinę, o kiti pirmenybę teikia „old-school breiko“ šokėjų stiliaus sportbačiams. Svarbi sportbačių detalė - stambūs, nesurišami raiščiai, puiki improvizavimo spalvomis priemonė. Hip-hop’erių galvas dažniausiai dengia kepurės su plačiais snapeliais. Paįvairinimui kepurės snapelis dažnai nukreipiamas į šoną arba ant kepurės uždedamas gaubtuvas. Kepurės, kaip ir kiti hip-hop’o drabužių elementai, puošiami užrašais ir simboliais.

Moteriškumas laimi

Merginoms hip-hop’o mada davė rezervą išreikšti savo seksualumą. Marškinėliai, atvirkščiai, gali būti labai aptempti, su didele iškirpte. Kelnių formos panašios į vaikinų, bet kaip alternatyva galimi trumpi sijonėliai ar patrauklios suknelės. Sportinis kostiumas merginoms irgi tinka, dažniausiai jis iš šilko ar kito prabangaus audinio.

Gražiosios lyties atstovės avalynę gali rinktis pagal norą: sportbačius ar aukštakulnius, tik būtina atsižvelgiant į pasirinktus viršutinius drabužius. Aukštakulniai derinami prie sijono ar suknelės, o sportbačiai tinka, pasirinkus sportinį kostiumą, kelnes ar šortus.

Tolerancijos beieškant

Didelę reikšmę hip-hop’o drabužiuose turi jų pagaminomo vieta. Populiariausios firmos: „Illmatic Design“, „Puma“, „Dickies“, „Karl Kani“, „Ecko“, „Mecca“, „Caponesport“, „Clinch“, „Wu Wear“, „Nike“, „RED RUM“, „Pelle Pelle“, „Triiad“, „El Prezidente“, „Rocawear“, „Mazine“, „Triple Five Soul“, „Notorious“, „Adidas“, „AND1“, „DKNY“, „Fat Joe“ ir daugelis kitų.

Hip-hop’as – tai gatvės jaunimo išraiškingas ir paprastas bendravimas su aplinka. Suprasdami jų kalbą, mes suvoksime jį kaip tikrą, paprastą ir labai ryškų kultūrą formuojantį veiksnį. Tinkamas bendravimas su subkultūromis užtikrins visuomenės susipratimą ir taiką. See ya! (Hip-hop‘o slengu – iki pasimatymo).

Ilona Minkovska-Leženko

Rodyk draugams


Komentarai



Vardas (privalomas)

El. paštas (privalomas)

www

Dėstyk savo mintis.